Hvetlanda Gymnastikförening

Välkommen till Hvetlanda Gymnastikförening

Hvetlanda Gymnastikförening är en förening med mottot - ha roligt, må bra och utvecklas under hela livet! Föreningen har ca 500 medlemmar och är en av de största föreningarna i Vetlanda.

Vi är en förening som vill vara med och sprida det viktiga
budskapet om att det är sunt och kul att röra på sig.

I våra barngrupper träffas flera hundra barn varje vecka som gillar att leka fram olika gymnastikövningar. Förutom att de får röra på sig övar de även upp sin kroppskontroll och motorik vilket man har stor nytta av hela livet.

Vår förening är aktiv inom både barn- och tävlingsgymnastiken.

Stötta gärna Hvetlanda Gymnastikförening med ett bidrag!

Swisha till: 123 380 0307

Fakturor och fakturafrågor mejlas till:

Styrelse

Ordförande

Elsie-Britt Benkarcik

elsie.benkarcik@gmail.com

Kassör

Margoth Elmner

Ledamöter

Marie Elmner

Robin Söderberg

Maria Kvist

Emma Ytterell

Emina Redzic

Suppleanter

Christofer Drott

Johanna Sandwall

Fakturafrågor och fakturor

Kontakt gymnastikgrupper

Barngrupper 3-6 år

Basgrupper

hvetlandagymnastikforening@hotmail.com

AG - Artistisk gymnastik (Hövdingen)

Trupp (Norrgårdshallen)

hvetlandagymnastikforening@hotmail.com

En genuin förening med många engagerade
Klubben har många aktiva gymnaster och duktiga ledare med stort engaemang i allt från träningar och tävlingar till vårt årliga luciatåg och nationaldagsfirande

Vår historia i korthet

Sedan början av 1900-talet har det det funnits gymnastik i Vetlanda. Till en början i moderföreningen HVGIFs regi under ledning av Marianne Bylin. 1967 kom Ulla Carlsson (född Lindström) till Vetlanda. Ulla var svensk mästare och OS-deltagare två gånger. Tillsammans med Marianne Bylin ledde Ulla gymnastiken till fina framgångar.

År 1982 gick man under Ullas ledning ur Hvetlanda GIF och bildade en egen förening HvGF. Föreningen har sedan dess vuxit och är idag vida känd med Elsie-Britt Benkarcik i spetsen. Vår förening är aktiv både inom barn- och tävlingsgymnastik med stora framgångar.

Engagemang ut i tåspetsarna
Tack vare alla eldsjälar som varje vecka ställer upp och hjälper oss så kan vi genomföra våra träningar samt åka på och arrangera tävlingar, visa upp oss på nationaldagen, vara en del av Vetlandas Idrottsskola, ha ett fint luciatåg samt ha en stor uppvisning varje år.

Barngymnastiken - en grundstomme i föreningen
Alla vet idag att det är väldigt viktigt att vi rör på oss! Att vi då får vara med och lära små barn från början att det är kul, spännande och en naturlig del av vardagen att röra på sig ser vi som en ynnest. De små gymnasterna är också grunden till våra tävlingsgrupper, det är i de yngre grupperna vi planterar känslan, nyfikenheten och lägger de första grunderna till det vi fortsätter utveckla i tävlingsgrupperna.

Tävlingsgrupperna har gett oss ett namn både regionalt och på riksplan

Över tid har Hvetlanda Gymnastikförening haft många fina framgångar både regionalt och riks.
Detta har gett oss fina omdömen både som deltagande och som arrangerande förening. Intresset för våra tävlingsgrupper är precis som barngymnastiken väldigt stor. I dagsläget har vi flera träningsgrupper inom tävlingsgrupperna i truppgymnastiken (dessa tävlar sedan i många olika gruppsammansättningar) och vi kan även stoltsera med flera duktiga gymnaster inom AG.

Syns man finns man
Sedan 2010 är vi en del av Vetlandas Idrottsskola.
Vi är med på nationaldagsfirandet i Forngården.
Varje vår har vi en egen stor uppvisning, där alla våra gymnaster får vara med och visa upp sig.

Vårt stora luciatåg som även innefattar uppvisning och dans runt granen, avslutar alltid höstterminen.
Julen dansar vi sedan ut på torget runt tjugondagknut.
Varje år arrangerar vi tävlingar både inom truppgymnastiken och AG-gymnastiken.

Följ oss gärna på Instagram
#hvgf.ag