Hvetlanda Gymnastikförening
Välkommen till
En genuin förening med många engagerade
Klubben har många aktiva gymnaster och duktiga ledare med stort engaemang i allt från träningar och tävlingar till vårt årliga luciatåg och nationaldagsfirande

Vår historia i korthet

Sedan början av 1900-talet har det det funnits gymnastik i Vetlanda. Till en början i moderföreningen HVGIFs regi under ledning av Marianne Bylin. 1967 kom Ulla Carlsson (född Lindström) till Vetlanda. Ulla var svensk mästare och OS-deltagare två gånger. Tillsammans med Marianne Bylin ledde Ulla gymnastiken till fina framgångar.

År 1982 gick man, under Ullas ledning, ur Hvetlanda GIF och bildade en egen förening, HVGF. Föreningen har sedan vuxit och är idag känd både på region- och riksplan. Både barn-, vuxen- och tävlingsgymnastik bedrivs idag med stor framgång.

Engagemang ut i tåspetsarna

Vår förening hade inte fortsatt att utvecklas om vi inte hade haft engagerade människor i föreningen.
Många av dessa är duktiga ledare som har ett stort engagemang för allt som har med gymnastik att göra.
Det är tack vare dessa eldsjälar som vi varje vecka kan genomföra alla våra träningstimmar, åka på och arrangera tävlingar, visa upp oss på nationaldagen, vara en del av Vetlandas Idrottsskola, ha ett fint luciatåg och en stor uppvisning varje år.

Barngymnastiken - en grundstomme i föreningen
Vi kan mycket glädjande konstatera att vår barngymnastik är väldigt populär och omtyckt av våra yngre gymnaster. Alla vet idag att det är väldigt viktigt att vi rör på oss. Att vi då får vara med och lära små barn från början att det är kul, spännande och en naturlig del av vardagen att röra på sig ser vi som en ynnerst. Dessa små gymnaster är också grunden till våra tävlingsgrupper. Det är i de yngre grupperna vi planterar känslan, nyfikenheten och lägger de första grunderna till det vi fortsätter utveckla i tävlingsgrupperna.

Tävlingsgrupperna har gett oss ett namn både regionalt och på riksplan

Tittar vi över tid har Hvetlanda Gymnastikförening haft många fina framgångar både på regionalt och riksplan.
Detta har gett oss fina omdömen både som deltagande och som arrangerande förening. Intresset för våra tävlingsgrupper är precis som barngymnastiken väldigt stor. I dagsläget har vi flera träningsgrupper inom tävlingsgrupperna i truppgymnastiken (dessa tävlar sedan i många olika gruppsammansättningar) och
vi kan även stoltsera med flera duktiga gymnaster inom AG.

Parkour - ett modernt steg i HVGF
Att vara öppen för nya möjligheter är en bra inställning och ger chansen att utveckling. Så hösten 2015 välkomnade vi pakourutövare in i föreningen. Tyvärr är den nu vilande pga ledarbrist.

Syns man finns man

Förutom att vi syns i bokningsschemat för gymnastiksalarna visar föreningen upp sig i diverse sammanhang.
Sedan 2010 är vi en del av Vetlandas Idrottsskola.
Vi är med på nationaldagsfirandet i Forngården.
Varje vår har vi en egen stor uppvisning, där alla våra gymnaster får vara med och visa upp sig.
Vi deltar med fiskedamm på julskyltningen

Vårt stora luciatåg, som även innefattar uppvisning och dans runt granen, avslutar alltid höstterminen.
Julen dansar vi sedan ut på torget runt tjugondagknut.
Varje år brukar vi försöka arrangera 1-2 tävlingar inom truppgymnastiken.

Följ oss gärna på Instagram
#hvetlandagf